İş

Kanada demiryolları, görüşmelerin tıkanması nedeniyle iş durdurma ihtimaliyle karşı karşıya

Kanada şu anda en büyük iki demiryolu işletmecisi olan Canadian National Railway (TSX:CNR) ve Canadian Pacific (NYSE:CP) Kansas City’yi etkileyebilecek önemli bir işgücü kesintisinin eşiğinde ve her iki şirket de olası eşzamanlı iş bırakma eylemleriyle karşı karşıya. Teamsters sendikası ile demiryolu şirketleri arasındaki sözleşme görüşmeleri henüz bir çözüme ulaşmadığı için bu benzeri görülmemiş durum ortaya çıkmaktadır.

Hem Canadian National Railway hem de Canadian Pacific Kansas City’nin iş sözleşmelerinin 2023 yılı sonunda sona ermesi nedeniyle görüşmeler devam ediyor. Yeni sözleşmelerin müzakere edilememesi Kanada’nın yük demiryolu sisteminin büyük bir kısmının kapanmasına yol açabilir.

Lokomotif makinistleri, kondüktörler, tren ve gar işçileri de dahil olmak üzere yaklaşık 10.000 işçiyi temsil eden Teamsters, anlaşmazlığın merkezinde yer alıyor.

Müzakerelerin çıkmaza girmesi her iki demiryolu şirketinin de Perşembe günü erken saatlerde işçi lokavtına hazırlanmasına yol açarken, Teamsters aynı gün greve hazır olduklarını belirtti. 2023’te birleşme yoluyla kurulan Canadian Pacific Kansas City, resmi bir lokavt bildirimi yayınladı bile.

ABD ve Meksika ağlarının normal şekilde çalışmaya devam edeceğine dair güvence vermelerine rağmen, her iki şirket de grevin sınır ötesi sevkiyatlarda aksamalara neden olacağını kabul ediyor. Beklenti içinde olan bazı ABD’li rakipler CN ve CPKC ağlarına bağlı olan sınır ötesi kargoları reddetmeye başladı.

Bir anlaşmaya varılamaması halinde CPKC, 20 Ağustos’tan itibaren Kanada çıkışlı yeni demiryolu sevkiyatlarının yanı sıra Kanada’ya yönelik yeni ABD sevkiyatlarını da askıya almayı planlıyor. Demiryolları tahıl, otomobil, kömür ve potas gibi çeşitli malların taşınması için hayati önem taşıyor.

Devam eden anlaşmazlık, temel güvenlik ve işgücü hükümleri etrafında yoğunlaşıyor. Teamsters, CPKC’nin kritik yorgunluk güvenliği önlemlerini toplu iş sözleşmesinden çıkarmaya çalıştığını ve bunun da mürettebatın daha uzun saatler çalışması nedeniyle kaza riskini arttıracağını iddia ediyor.

CPKC ise tekliflerinin dinlenmeye ilişkin yeni düzenlemelere uygun olduğunu ve güvenlikten ödün vermediğini savunuyor. CN, işgücü eksikliğini gidermek için işçilerin uzun süreler boyunca ülke genelinde yer değiştirmesini gerektirebilecek zorunlu bir yer değiştirme politikası uygulamak istediği için sendikanın eleştirilerine maruz kalıyor.

Federal hükümet, Çalışma Bakanı Steven MacKinnon aracılığıyla, bağlayıcı tahkimi zorunlu kılma yetkisine sahiptir, ancak yakın zamanda bu yetkiyi kullanmamayı tercih etmiş, bunun yerine daha fazla müzakereyi teşvik etmiştir.

Hükümetin 2012 yılında Canadian Pacific grevi sırasında olduğu gibi işe geri dönüş yasası çıkarma seçeneği de bulunuyor ancak sendika dostu Yeni Demokratların desteğine güvenen mevcut Liberal hükümet, yasama müdahalesi yerine müzakereyi tercih ettiğini gösterdi.

Olası bir iş bırakma eylemi için son tarih yaklaşırken, Kanada’nın demiryolu taşımacılık sistemi ve hizmet verdiği sektörler için önemli ekonomik sonuçlar doğurabilecek bu durum hala belirsizliğini koruyor.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu